×

  خدمات مالی حسابداری حسابرسی

 

free space

free space

نحوه محاسبه مالیات فروشگاه اینترنتی وکاهش مالیات فروش آنلاین

بر اساس آمار سایت مرکز تجارت الکترونیک کشور، تعداد فروشگاه های اینترنتی که با مجوز (نماد الکترونیکی) مشغول به فعالیت هستند در کشور به 15 هزار مورد رسیده است.

 

بسیاری از فروشندگان کالا و خدمات در فروشگاه های اینترنتی به تصور این که چون کسب و کارشان در دنیای واقعی نیست، نیازی به پرداخت مالیات و تشکیل پرونده مالیاتی ندارند و با وجود درآمد بالا خود را موظف به پرداخت مالیات نمی دانند؛ غافل از این که هر شخصی که در جامعه دارای درآمد باشد چه در دنیای واقعی چه در دنیای مجازی و اینترنتی، مشمول پرداخت مالیات است و مالیات فروشگاه اینترنتی نیز مانند فروشگاه های واقعی قابل محاسبه است.

سازمان امور مالیاتی خطاب به فروشگاه های آنلاین خطاب کرد که ابتدا باید مشخص کنند که قصد دارند به صورت حقوقی یا حقیقی فعالیت کنند، زیرا وظایف مالیاتی اشخاص حقوقی بسیار سنگین است و شامل موارد زیر می‌شود:

 

- تسلیم اظهارنامه

- پرداخت مالیات بر ارزش افزوده طبق فراخوان مرحله هفتم

- پلمپ دفاتر قانونی در پایان سال مالی

- ارسال لیست مالیات حقوق و معاملات فصلی

 

 

  • صورت حساب مالیات کسب و کار های اینترنتی

 

صاحبان مشاغل اینترنتی بعد از اینکه فروشگاه اینترنتی خود را راه اندازی کردند باید در سامانه کل امور مالیاتی ثبت نام کنند و حق تمبر را پرداخت کنند، سپس به دادگاه عملیات الکترونیکی مودیان مالیاتی که به نشانی اینترنتی www.tax.gov.ir قرار دارد مراجعه نمایند و ثبت نام الکترونیکی خود را انجام دهند تا کد اقتصادی خود را دریافت کنند. آن ها طبق ماده 169 قانون مالیات های مستقیم، موظفند که برای تمام معاملات خود صورت‌ حساب صادر کنند و شماره اقتصادی خود و طرفین را در قراردادها و سایر اسناد درج کنند.

 

 

  • صورت حساب های مربوط به فروش مشاغل اینترنتی:

 

 

  1. صورت حساب دستی:

که شماره سریال ماشینی یا چاپی با ثبت تاریخ صادر می شود و در ان اطلاعاتی کامل مبنی بر هویت شخص حقیقی مانند نام و نام خانوادگی کد اقتصادی آدرس دقیق کد پستی و اطلاعات مربوط به کالا و خدمات و مبلغ به طور کامل در ان درج شده باشد.

 

  1. صورت حساب مکانیزه یا ماشینی:

زمانی که فروشنده ­ها از صندوق های ماشینی و مکانیزه برای صدور فاکتورهای فروش استفاده می­کنند در این نوع صورت حساب نیز مانند صورت حساب دستی باید کلیه اطلاعات هویتی مانند نام، نام خانوادگی، کد اقتصادی، آدرس دقیق، کد پستی و مشخصات کالای فروخته شده به اضافه قیمت آن درج شود.

 

 

  • دوره‌های مالیاتی برای فروشگاه های اینترنتی:

 

صاحبان مشاغل اینترنتی نیز مانند افراد حقوقی موظف هستند که به صورت فصلی وارد سامانه الکترونیکی شده و در بازه های زمانی 3 ماهه یا همان دوره های فصلی اقدام به پرداخت مالیات فروشگاه اینترنتی خود کنند و تا یک و ماه و نیم پس از پایان هر فصل زمان دارند تا صورت معاملات فصلی خود را به صورت الکترونیک و یا با استفاده از لوح فشرده به سازمان امور مالیاتی ارائه دهند.

 

 

  • ویژگی های قانونی مربوط به صورت حساب مشاغل اینترنتی:

 

در اطلاعیه وظایف قانونی مالکان مشاغل اینترنتی ذکر شده است که افراد حقوقی و مالکان مشاغل مد نظر  قوانین  مالیات، باید در امر فروش کالا و ارائه خدمات صورت‌حساب هایی با نوع یک یا دو صادر و نگهداری نمایند.

این صورتحساب ها به شرح زیر هستند:

 

صورت حساب نوع یک: با روش دستی شماره سریال ماشینی یا چاپی با ثبت تاریخ، صادر می‌شود و اطلاعات هویتی مانند:

«نام و نام خانوادگی یا نام فرد حقوقی» «کد اقتصادی» «آدرس دقیق» «کد پستی فرد فروشنده و خریدار» «اطلاعات کالا» «خدمات ارائه شده» «مبلغ و میزان آن» در این صورت حساب ثبت می‌شود.

 

صورت حساب نوع دو: زمانی صادر می‌شود که از سامانه صندوق مکانیزه فروش استفاده گردد و باید دارای شماره سریال ماشینی، تاریخ و اطلاعات هویتی مانند:

«نام و نام خانوادگی یا نام شخص حقوقی» «کد اقتصادی» «آدرس دقیق» «کد پستی فرد فروشنده» «مشخصات خدمات و کالاهای فروخته شده» «مبلغ و میزان آن» در این صورت حساب ثبت می‌شود.

 

 

  • مبنای محاسبه و پرداخت مالیات فروشگاه اینترنتی:

 

در مشاغل اینترنتی مبنای محاسبه مالیات بستگی به مالکیت وب سایت دارد.

 

اگر فروشنده کالا و خدمات خودش صاحب اصلی و تولید کننده باشد، در این صورت مالیات بر ارزش افزوده بر اساس نوع کالا و سیاست فروشنده تعیین می شود.

اگر فروشنده فقط وظیفه فروش را داشته باشد و نقشی در تولید کالا و خدمات نداشته باشد و فروشگاه اینترنتی فقط درگاهی برای فروش کالا برایش باشد و به صورت درصدی از فروش حقوق خود را دریافت می کند مبنای محاسبه مالیات بر اساس خدماتی است که ارائه می دهد.

 

 

  • معیار وضع مالیات در فروشگاه های اینترنتی:

 

مانند مشاغل واقعی در کسب و کارهای اینترنتی هم معیار محاسبه مالیات همان خود اظهاری فروشندگان است ولی اگر اظهارات با واقعیت تطابق نداشته باشد، اداره امور مالیاتی براساس شواهد و مدارک اقدام به تعیین مالیات فروشگاه اینترنتی یا وب سایت مینماید.

 

 

  • تکالیف قانونی مالیات بر ارزش افزوده مشاغل اینترنتی:

 

در این اطلاعیه گفته شده، مودیان مالیاتی موظف هستند، دفاتر، صورت هزینه و درآمدهای ماهیانه، خلاصه ای از درآمد سالیانه و اسنادی را که مورد نیاز است به صورت کتبی به ماموران مالیاتی مربوطه ارائه نمایند تا به آنها رسیدگی شود.

 

مالکان مشاغل مجازی که بر طبق فراخوان هفت گانه، موظف به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده اند، مکلف اند:

 

در واحد مالیاتی مرتبط تشکیل پرونده دهند.

بر طبق فراخوان های هفت گانه، در سیستم مالیات بر ارزش افزوده، اقدام به ثبت نام کنند.

اقدام به صادر نمودن صورت حساب، گرفتن مالیات و عوارض ارزش افزوده مربوط به کالاهای مشمول این نوع مالیات کنند.

دفاتر و مدارک خویش را تا مدت زمان 10 سال نگهداری کنند.

طی مدت 15 روز بعد از پایان هر دوره مالیاتی اظهارنامه مربوطه را تحویل و عوارض ارزش افزوده و مالیات را پرداخت کنند.

 

 

  • خلاصه ای از تکالیف مالیات برای مشاغل اینترنتی:

 

- ایجاد پرونده مالیاتی

- ثبت نام به صورت الکترونیکی و اخذ کد اقتصادی در سامانه اداره امور مالیاتی و ثبت نام در سیستم مالیات بر ارزش افزوده بر طبق فراخوان های هفت گانه.

- صادر کردن صورت حساب مدنظر در ماده 8 آیین نامه ماده 95 مقررات مالیات و وصول عوارض ارزش افزوده از کالاهایی که مشمول این گونه از مالیات هستند.

- تحویل اظهارنامه مالیاتی در زمان معین شده و پرداخت مالیات مربوطه.

- تهیه فهرستی از معاملات فصلی و ارائه آن.

- تهیه فهرستی از حقوق کارکنان و ارائه آن و پرداختن مالیات متعلقه.

- حفظ دفاتر، صورت هزینه و درآمدهای ماهیانه و سالیانه و مدارک مرتبط و تحویل آن ها به ماموران مالیاتی.

 

 

نکته: مودیان مالیاتی ذکر شده باید در صورت نیاز هزینه حق تمبر را نیز بپردازند.

 

 

  • مجازات عدم انجام وظایف مالیاتی فروشگاه های مجازی:

 

اگر مالکان کسب و کارهای اینترنتی و دیگر مودیان مالیاتی از انجام وظایف مالیاتی سرپیچی کنند باعث می شود از معافیت مالیاتی برخوردار نشوند و برخی جرایم مالیاتی به عملکردشان تعلق گیرد.

 

منبع: شرکت حسابداری کاوش گویا ارقام

آدرس ........................


آدرس: تهران - خیابان ولیعصر - بالاتر از بهشتی - بالاتر از رستوران نایب - پلاک 2224 - برج سرو ساعی - طبقه یازدهم - واحد 1106

تلفن همراه:
برای تماس روی شماره های زیر
کلیک کنید

09127362770

09386209696

09033683444


تلفن ثابت:

برای تماس روی شماره های زیر کلیک کنید

021-88552948

021-88729845


 

 

تلگرام

 

 

فیسبوک

 

 

آپارات

 

 

یوتیوب

   

© 2021 Kavosh Gooya Argham .  All rights reserved.