×

  خدمات مالی حسابداری حسابرسی

 

free space

free space

مواردی که درباره انتخاب نماینده در هیئت های حل اختلاف مالیاتی حتما باید بدانید!

یکی از حقوقی که مودیان مالیاتی در زمان اعتراض مالیاتی دارند این هست که میتوانند نماینده خودشان را در هیئت های حل اختلاف مالیاتی توسط خودشان انتخاب بکنند.

به این نماینده، نماینده بند 3 ماده 244 می‌گویند.

هر هیئت حل اختلاف مالیاتی از 3 نفر تشکیل شده است: قاضی، نماینده، سازمان امور مالیاتی و یک نفر نماینده مودی که در هیئت های حل اختلاف مالیاتی حاضر می‌شود و میتواند از حقوق مودی دفاع بکند و خیلی خوب است که مودی از فرصت قانونی خود استفاده کند و این نماینده بند 3 ماده 244 را خودش انتخاب کند.

حال انتخاب نماینده چند نکته دارد که نکات آن را به ترتیب میگوییم:

اگر مودی نماینده خود را؛ خود انتخاب نکند سازمان امور مالیاتی به تشخیص خود یک نفر را به عنوان نماینده بند 3 ماده 244 انتخاب میکند و این ممکن است خیلی به نفع مودی نباشد.

اگر مودی واقعا قصد این را دارد که در مراحل اعتراض مالیاتی نتیجه بگیرد بهتر است نماینده خود را خودش انتخاب کند.

حالا این نماینده میتواند از نماینده اتاق بازرگانی باشد، نماینده صنف باشد و یا اینکه نماینده‌ای از جامعه حسابداران رسمی باشد برای مثال اگر شما تحت عنوان یک شرکت باشید و یک پرونده پیچیده حسابداری داشته باشید بهتر است که نماینده بند 3 ماده 244، نماینده‌ای از جامعه حسابداران رسمی باشد که علم و آگاهی بیشتری داشته باشد تا بتواند بهتر متوجه حرف شما شود و در هیئت بهتر از شما دفاع کند.

نکته بعدی که وجود دارد این است که شما باید در زمان تسلیم اعتراض این انتخاب نماینده را به واحد مالیاتی اعلام بکنید برای مثال در لایحه خود بنویسید که «من میخواهم نماینده بند 3 ماده 244 ام از جامعه حسابداران رسمی باشد» یا مثلا « من میخواهم نماینده بند 3 ماده 244 ام از نماینده صنف باشد».

حال آن نماینده صنف آگاهی های لازم را دارد که مثلا در آن سال خاص صنف من زیاد فروش بالایی نداشته باشد، بهتر میتواند از شما در هیئت حل اختلاف مالیاتی دفاع بکند.

 پس باید در زمان تسلیم اعتراض این را به سازمان امور مالیاتی و واحد مالیاتی اعلام بکنید.

نکته بعدی این هست که اگر شما یک نفر نماینده را تحت عنوان نماینده بند 3 ماده 244 از جانب خود اعلام بکنید دیگر در تمام هیئت های حل اختلاف مالیاتی که شکل میگیرد؛ در مراحل دادرسی مالیاتی باید از همان صنف و یا از جامعه حسابداران رسمی باشد.

حالا در واقع این نفر یک نفر واحد نیست به این شکل است که از جامعه حسابداران رسمی شخص x در هیئت بدوی بعدش شخص y در هیئت تجدید نظر و به همین شکل.

و از همان نماینده و از همان صنف و جامعه ای که شما انتخاب می‌کنید در هیئت حل اختلاف مالیاتی حاضر می‌شود.

یه نکته دیگری که وجود دارد این است که اگر به شما ابلاغ قانونی شده باشد آن برگه تشخیص شما دیگر فرصت انتخاب آن نماینده بند 3 ماده 244 را متاسفانه از دست می‌دید پس این هم حواسمان باشد اگر ابلاغ قانونی شده باشد ما این فرصت قانونی خود را از دست میدهیم.

خیلی از مودی ها متاسفانه از این  فرصت قانونی خود استفاده نمی‌کنند و خود سازمان امور مالیاتی یک نفر را به عنوان نماینده که شاید اصلا به پرونده مودی آگاه نباشد انتخاب می کند و مراحل دادرسی مالیاتی هم احتمالا پیشبینی می‌شود که به چه شکلی پیش میرود. خیلی بهتر است که از این فرصت قانونی خودمان استفاده بکنیم و آن نماینده بند 3 ماده 244 را توسط خودمان در هنگام اعتراضی که داریم اعلام میکنیم به سازمان امور مالیاتی انتخاب بکنیم و ازین فرصت قانونی خودمان به بهترین شکل ممکن استفاده بکنیم.

 

منبع: شرکت حسابداری کاوش گویا ارقام

آدرس ........................


آدرس: تهران - خیابان ولیعصر - بالاتر از بهشتی - بالاتر از رستوران نایب - پلاک 2224 - برج سرو ساعی - طبقه یازدهم - واحد 1106

تلفن همراه:
برای تماس روی شماره های زیر
کلیک کنید

09127362770

09386209696

09033683444


تلفن ثابت:

برای تماس روی شماره های زیر کلیک کنید

021-88552948

021-88729845


 

 

تلگرام

 

 

فیسبوک

 

 

آپارات

 

 

یوتیوب

   

© 2021 Kavosh Gooya Argham .  All rights reserved.