×

  خدمات مالی حسابداری حسابرسی

 

free space

free space

مهلت ارسال اظهارنامه مالیاتی و ندادن اظهارنامه مالیاتی

مهلت ارسال اظهارنامه: این را می‌دانید که به فاصله 4 ماه بعد از پایان سال مالی ما میتوانیم اظهارنامه مالیاتی خود را ارائه بدهیم برای مثال سال مالی شما 29/12 می‌باشد در این صورت شما تا 31/4 می‌توانید اظهارنامه مالیاتی عملکرد خود را بدهید. حال اگر شما به جای 31/4، در تاریخ 31/3 اظهارنامه را بدهید همچنان می‌توانید تا 31/4 آن را حذف بکنید و یک اظهارنامه جدید در مهلت مقرر ارائه بدهید و بابت آن هم جریمه ای به شما اختصاص داده نمی‌شود. به این مورد گفته شده هم اصطلاحا اظهارنامه جایگزین می گویند.

 

در قانون مالیات قدیم مابین عدم ارسال اظهارنامه و دیر کرد در ارسال اظهار‌نامه یک تفاوتی قائل می‌شد ولی در قانون مالیات های جدید جریمه 30% برای عدم ارسال اظهارنامه و دیرکرد در ارسال آن یکی در نظر گرفته است.

 

به طور واضح تر دارد می‌گوید چه در موعد مقرر اظهارنامه ارائه ندهید یا کلا اظهارنامه ارائه ندهید جریمه این دو مورد یکی است اما در ماده 226 به این شکل می‌گوید که شما اگر ظرف یک ماه بعد از تاریخ مهلت ارسال اظهارنامه برای مثال سال مالی شما 29/12 است و تا 31/4 میتوانید اظهارنامه ارائه بدهید؛ طبق این ماده تا 31/5 شما فرصت دارید با ارائه مدارک قابل قبول یک بار اظهارنامه ای که ارسال کرده‌اید را اصلاح بکنید و بابت این مسئله شما جریمه نمی‌شوید.

 

  • ندادن اظهارنامه مالیاتی:

 

زمانی که یک مودی اظهارنامه مالیاتی خود را در موعد مقرر تسلیم نمی‌کرد قبل از عملکرد سال 1398 اتفاقی که می‌افتاد این بود که علی الراس می‌شد اما بعد از سال 1398 با توجه به تغییر آیین نامه ماده 219 و ماده 97 بحث اظهارنامه برآوردی و تغییراتی که در رسیدگی صورت میگیرد مترتب می‌شود.

نکته: اگر به هر دلیلی نتوانستید اظهارنامه مالیاتی خودتان را در موعد مقرر تسلیم کنید این عواقب و اتفاقاتی که ممکن است بیفتد را به حداقل برسونید و آن هم بحثی است که در ماده 226 قانون مالیات های مستقیم آمده است که عدم تسلیم اظهارنامه در موعد مقرر از طرف مودیانی که مکلف به تسلیم اظهارنامه و ترازنامه و حساب سود و زیان هستند موجب عدم رسیدگی به ترازنامه و حساب سود و زیان آنها که در موعد مقرر قانونی تسلیم شده است در مهلت مذکور در ماده 156 این قانون نخواهد بود در غیر این صورت درآمد مذکور در ترازنامه یا حساب سود و زیان تسلیمی قطعی خواهد بود.

 

از نظر قانون ترازنامه و سود و زیان با اظهارنامه جدا از همدیگه هستند.

 

درسته که الان شما میخواید اظهارنامه الکترونیکی تسلیم بکنید تا ترازنامه و سود و زیان نداشته باشید اصلا اظهارنامه قابلیت ارسال ندارد ولی در ماده 226 به این اشاره دارد اگر مودی فقط ترازنامه و صورت سود و زیان خود را در موعد مقرر تسلیم بکند این موضوع باعث میشود که اداره مالیاتی موظف باشد ظرف مهلت 1 سال از تاریخ انقضای ارسال ترازنامه و سود و زیان آن را رسیدگی کند.

 

اگر این کار را نکند مشمول مرور زمان ماده 156 خواهد بود در نتیجه اگر به هر دلیلی نتوانستید اظهارنامه را به صورت الکترونیکی ارسال کنید حداقلاً ترازنامه و صورت سود و زیان خود را در راستای ماده 178 به صورت پستی ارسال بکنید.

 

این باعث می‌شود گروه رسیدگی کننده و اداره مالیاتی مکلف باشد و رسیدگی بکند و از عواقب ناشی از عدم تسلیم اظهارنامه در موعد مقرر جلوگیری بکند.

منبع: شرکت حسابداری کاوش گویا ارقام

آدرس ........................


آدرس: تهران - خیابان ولیعصر - بالاتر از بهشتی - بالاتر از رستوران نایب - پلاک 2224 - برج سرو ساعی - طبقه یازدهم - واحد 1106

تلفن همراه:
برای تماس روی شماره های زیر
کلیک کنید

09127362770

09386209696

09033683444


تلفن ثابت:

برای تماس روی شماره های زیر کلیک کنید

021-88552948

021-88729845


 

 

تلگرام

 

 

فیسبوک

 

 

آپارات

 

 

یوتیوب

   

© 2021 Kavosh Gooya Argham .  All rights reserved.