×

  خدمات مالی حسابداری حسابرسی

 

free space

free space

مالیات خودروهای لوکس امسال چقدر شده؟

در سال 1400 خودروهای لوکس مشمول پرداخت مالیات هستند البته این مشمولیت از سال 99 شروع شد. در سال 99 و در قانون بودجه سال 99 ذکر شد که خودرو های با ارزش بیشتر از 700 میلیون تومان به میزان 2/0% ارزش روزشان مشمول مالیات هستند ولی در سال 1400 این مالیات یک مقدار افزایش پیدا کرد.

 

در بند (ش) تبصره 6 قانون بودجه سال 1400 ذکر شد که تا 1 میلیارد تومان اگر ارزش خودرو باشد مشمول مالیات نیست؛ مازاد بر 1 میلیارد تومان تا 5/1 میلیارد تومان مشمول 1% مالیات، مازاد بر 5/1 میلیارد تا 3 میلیارد تومان مشمول 2% مالیات، مازاد بر 3 میلیارد تومان تا 5/4 میلیارد مشمول 3% مالیات و مازاد بر 5/4 میلیارد تومان به بالا مشمول 4% مالیات مربوط به خودرو های لوکس است که این مالیات هم طبق همون بند (ش) تبصره 6 قانون بودجه 1400 باید تا پایان بهمن ماه 1400 پرداخت بشود.

 

البته که سازمان امور مالیاتی قبل از آن موظف بوده اطلاع رسانی بکند که چه اشخاصی مشمول پرداخت این مالیات هستند. لازم به ذکر است، در محاسبه مالیات موضوع این آیین نامه، هر یک از خودروهای مشمول، جداگانه مشمول مالیات میباشند.

 

همچنین سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است، ارزش روز انواع خودرو سواری و وانت دو اتاق (کابین) را با توجه به سال ساخت یا واردات آنها و متناسب با جداول ارزش خودرو که در پایان سال ۱۴۰۰ اعلام شده است، تعیین نماید. مبنای تشخیص مشخصات خودرو و مالک آن، اطلاعات مندرج در شناسنامه خودرو صادر شده توسط نیروی انتظامی (برگ سبز) می باشد.

کلیه اشخاص حقوقی و حقیقی نیز مکلفند مالیات سالانه خودروهای مشمول خود و فرزندان کمتر از ۱۸ سال و محجور تحت تکفل را مطابق نرخ های مندرج در این آیین نامه، حداکثر تا پایان بهمن ماه سال ۱۴۰۱ پرداخت نمایند. چنانچه اشخاص مشمول، تا پایان بهمن ماه سال ۱۴۰۱ نسبت به پرداخت مالیات متعلقه اقدام ننمایند، سازمان می تواند با مطالبه سیستمی و از طریق عملیات اجرایی موضوع فصل نهم باب چهارم قانون، مالیات متعلق را وصول نماید.

 

مالیات آلایندگی خودروهای داخلی

 

بهمن 1400: از نیمه دی‌ماه سال جاری، قانون جدیدی با نام ارزش افزوده اجرایی شد که طبق آن، خودروهای داخلی براساس رتبه‌بندی انرژی که به تایید سازمان ملی استاندارد ایران رسیده، مشمول عوارض سبز می‌شوند. مقدار آن نیز از صفر تا 5 درصد، برای خودروهای سواری و وانت‌های دوکابین، متغیر است.

 

در واقع این عوارض، مالیات بر آلایندگی خودروها محسوب می‌شود؛ برای مثال، خودرویی که در رده انرژی E قرار دارد، مشمول 2% عوارض می‌شود. علاوه بر آن، مالیات نقل و انتقال خودروهای داخلی نیز یک درصد است.

 

برای مثال، قیمت مصوب خودرو پژو پارس 165 میلیون تومان است و مشمول 4 میلیون تومان مالیات (2 درصد عوارض و یک درصد مالیات نقل و انتقال) خواهد شد. خودروساز مالیات را دریافت کرده و سپس‌ به حساب دولت واریز می‌کند.

 

اعتراض به محاسبه مالیات خودرو لوکس

 

بهمن 1400: محمد مسیحی، معاون سازمان امور مالیاتی، بیان‌ کرد که تاکنون محاسبه مالیاتی بیش از 570 هزار خودرو انجام شده که به 272 هزار نفر تعلق داشته‌اند و مالکان آن‌ها مکلفند که تا پایان بهمن‌ماه، نسبت به پرداخت مالیات خودروهای خود اقدام کنند.

 

مالکانی که نسبت به مالیات محاسبه شده خود اعتراض دارند، می‌توانند با مراجعه به سامانه my.tax.gov.ir اعتراض خود را ثبت کنند تا بررسی‌های لازم صورت گیرد.

 

نحوه اطلاع از میزان مالیات خودرو و پرداخت آن

 

بهمن 1400: علی رستم‌پور، مدیرکل دفتر حسابرسی سازمان امور مالیاتی کشور، بیان کرد که طرح مالیات خودروهای لوکس برای اولین بار اجرا می‌شود و خودروهایی که یک میلیارد تومان ارزش دارند، از آن معافند.

 

طبق گفته‌های وی، مشمولان تنها تا پایان بهمن‌ماه فرصت دارند تا نسبت به پرداخت مالیات خود و یا اعتراض به آن اقدام کنند. افراد بالای 18 سال نیز باید مالیات خود را جداگانه بپردازند.

 

مشمولان می‌توانند با مراجعه به درگاه ارتباطی سازمان امور مالیاتی به آدرس intamedia.ir و احراز هویت با کمک کد ملی و شماره موبایل از ارزش خودرهای خود باخبر شوند و از طریق همان سامانه، نسبت به پرداخت مالیات خود اقدام کنند.

 

منبع: شرکت حسابداری کاوش گویا ارقام

آدرس ........................


آدرس: تهران - خیابان ولیعصر - بالاتر از بهشتی - بالاتر از رستوران نایب - پلاک 2224 - برج سرو ساعی - طبقه یازدهم - واحد 1106

تلفن همراه:
برای تماس روی شماره های زیر
کلیک کنید

09127362770

09386209696

09033683444


تلفن ثابت:

برای تماس روی شماره های زیر کلیک کنید

021-88552948

021-88729845


 

 

تلگرام

 

 

فیسبوک

 

 

آپارات

 

 

یوتیوب

   

© 2021 Kavosh Gooya Argham .  All rights reserved.