×

  خدمات مالی حسابداری حسابرسی

 

free space

free space

مالیات خانه های خالی بر اساس قانون جدید امسال

خیلی از صاحبان خانه‌های خالی اجاره دادن یا ندادن خانه برایشان فرقی نمی‌کند اما نمی‌دانند خانه‌ی خالی چه مالیات سنگینی دارد!

هر خانه‌ای که در سال بیشتر از 120 روز ساکن نداشته باشد خانه خالی محسوب میشود بنابراین در شهرهای بیش از صد هزار نفر جمعیت، مالک در سال اول 6 برابر مالیات اصلی، سال دوم 12 برابر و سال سوم 18 برابر مالیات اصلی خانه خالی باید مالیات پرداخت کند.

در ماده 54 مکرر و دستور العمل مربوط به آن مصوب ۰۵/۰۹/۱۳۹۹ (بخشنامه شماره ۵۱۷/۱۴۰۰/۲۰۰ مورخ ۶/۷/۱۴۰۰ سازمان امور مالیاتی کشور چند نکته وجود دارد.

یک نکته شامل این مورد است که مالکان در صورتی که یک واحد مسکونی در محل زادگاه و یک واحد در محل سکونت خود داشته باشند، معاف از پرداخت مالیات هستند اما مازاد بر آن بشرطی که بدون سکنه باشد مشمول پرداخت مالیات می شود و در صورتی که خالی نباشد مالیاتی به آن تعلق نمی‌گیرد.

مقدار مالیات بر واحد‌های مسکونی خالی از سکنه بر مبنای مالیات بر اجاره و با توجه به استمرار آن تعیین خواهد شد، به طوریکه در سال اول ۶ برابر، در سال دوم ۱۲ برابر و در سال سوم ۱۸ برابر مالیات بر اجاره بایستی توسط مالک پرداخت گردد.

 

بر اساس برخی برآورد‌ها بر مبنای قانون مالیات‌های مستقیم که میزان مالیات بر اجاره املاک را تعیین می‌کند، مالیات بسیار سنگینی بر خانه‌های خالی وضع شده است.

 

به طور نمونه مالک یک واحد مسکونی ۸۰ متری در یکی از مناطق متوسط شهر تهران برای یک سال، چنانچه مقدار ودیعه ۲۰۰ میلیون تومان و مقدار اجاره‌بها ماهانه ۳ میلیون تومان در نظر گرفته شود، ۳۶ میلیون تومان از محل ودیعه (۲۰۰×۱۸% مبلغ ودیعه ضرب در نرخ سود سپرده بانکی) و ۳۶ میلیون تومان از محل اجاره‌بها (۱۲×۳ تعداد ماه ضرب در مبلغ اجاره‌بها) در سال درآمد کسب می‌کند.

 

دو نکته‌ی آخر این هست که در شهرهای زیر صد هزار نفر جمعیت، خانه‌های خالی مشمول 20% جریمه‌ مالیات سال اول میشوند و نکته بعد هر فردی که بیشتر از 5 خانه‌ی خالی داشته باشد ضریب محاسبه مالیات برای آن شخص 2 برابر میشود و این نکته‌ بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشت.

 

منبع: شرکت حسابداری کاوش گویا ارقام

آدرس ........................

 

 

 


آدرس: تهران - خیابان ولیعصر - بالاتر از بهشتی - بالاتر از رستوران نایب - پلاک 2224 - برج سرو ساعی - طبقه یازدهم - واحد 1106

تلفن همراه:
برای تماس روی شماره های زیر
کلیک کنید

09127362770

09386209696

09033683444


تلفن ثابت:

برای تماس روی شماره های زیر کلیک کنید

021-88552948

021-88729845


 

 

تلگرام

 

 

فیسبوک

 

 

آپارات

 

 

یوتیوب

   

© 2024 Kavosh Gooya Argham .  All rights reserved.