×

  خدمات مالی حسابداری حسابرسی

 

free space

free space

ماده 134 قانون مالیات های مستقیم به ما چی میگه ؟

 

ماده 134 قانون مالیات های مستقیم یکی از مهم ترین ماده های مربوط به بحث معافیت های مالیاتی است. ماده 134 با اینکه در خود ماده گفته شده معاف است ولی به موجب ماده 146 مکرر تمام معافیت های آن به نرخ صفر مالیاتی تبدیل شده است.

 

در ماده 134 ق.م.م ، 6 گروه اصلی داریم که در ادامه در رابطه با آنها صحبت خواهیم کرد.

 

1- مدارس غیر انتفاعی بابت درآمد تعلیم و تربیت آنها:

 

فقط درآمد های تعلیم و تربیت این اشخاص مشمول نرخ صفر می‌شود البته در آیین نامه راجب این موضوع صحبت می‌کند که برگزاری دوره های آموزشی، سمینارها و برنامه های این چنینی هم جزء برنامه های تعلیم و تربیت محسوب می‌شود و نرخ صفر به آن ها تعلق می‌گیرد.

 

2- همچنین آموزشگاه های فنی و حرفه ای آزاد دارای مجوز از سازمان فنی و حرفه ای و دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی غیر انتفاعی.

 

3- دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی غیر انتفاعی.

 

بحث برگزاری دوره های آموزشی و سمینار به گروه های 2 و 3 هم تعلق می‌گیرد.

 

4- مهد کودک های در مناطق کمتر توسعه یافته و روستا‌ها، از مزایای این ماده استفاده می‌کنند.

 

5- موسسات نگهداری معلولین ذهنی و حرکتی که دارای پروانه فعالیت هستند.

 

موسساتی که از معلولین ذهنی یا افراد مسنی که معلولیت دارند نگهداری می‌کنند هم جزء گروه  5 این موارد در طبقه بندی قرار می‌گیرند.

 

6- دسته آخر باشگاها و موسسات ورزشی دارای مجوز از سازمان تربیت بدنی که اخیرا اسم آن به وزارت ورزش و جوانان تغییر پیدا کرده که صرفا فعالیت های ورزشی انجام می‌دهند.

 

 

 

 ماده 134 شامل یک آیین نامه بسیار مهم است که به شرح زیر می‌باشد:

 

ماده 1 آیین نامه در رابطه با درآمد مهد کودک ها در مناطق کمتر توسعه یافته و روستاها میگوید. متن ماده را که مشاهده کنید یک جوری نوشته شده است که این شائبه به وجود می‌آید که این عبارت مناطق کمتر توسعه یافته و روستاها به کل مدارس و آموزشگاه ها و دانشگاه ها تسری دارد ولی به موجب ماده 1 آیین نامه متوجه این مورد میشویم این مناطق کمتر توسعه یافته و روستاها فقط در رابطه با مهد کودک ها است.

نکته بعدی این است که در تبصره 1 گفته شده درآمد حاصل از فعالیت های اقتصادی و غیر مرتبط با موضوع تعلیم و تربیت مشمول مالیات است یعنی خود این مدارس و اشخاصی که نام برده شد اگر خارج از مجوز خود فعالیتی انجام بدهند فعالیت اقتصادی مشمول مالیات است.

 

درآمد حاصل از برگزاری فعالیت های فرهنگی و سمیناری و دوره های آموزشی، فعالیت تعلیم وتربیتی محسوب می‌شود و معافیت (نرخ صفر) به آن تعلق می‌گیرد.

 

ماده 4 آیین نامه موسسات آموزش عالی را تعریف می‌کند که می‌توانند با برگزاری دوره آموزشی، گواهینامه‌هایی که مورد تایید وزارت علوم یا وزارت بهداشت است را صادر بکنند.

 

تبصره 5: آموزشگاه های فنی حرفه ای را تعریف میکند که مجوز دارند و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور.

 

در ماده 2 در مورد موسسات معلولین ذهنی و حرکتی صحبت می‌کند به شرط داشتن پروانه درآمد های ناشی از فعالیت های آنها نرخ صفر است ولی درآمد های حاصل از فعالیت های مغایر با پروانه آن‌ها مشمول مالیات است.

 

در کل بخواهیم بگوییم این موضوع را در همه بحث های معافیت داریم که فقط فعالیت های مندرج در آن پروانه یا مجوز آنها که باعث تعلق معافیت شده، فقط همان فعالیت ها معاف هستند. اگر مازاد و خارج از آن پروانه و مجوز فعالیتی انجام بدهند بایستی مالیات آن پرداخت شود.

 

ماده 2 یک تبصره دارد که در آن در خصوص موسسات نگهداری معلولین ذهنی اگر اشخاصی توام معلولیت های ذهنی و روانی و جسمی را داشته باشند مشمول این موضوع خواهند شد. همچنین اگر در خصوص اشخاصی که به صورت دائم دچار اختلالاتی سلامتی باشند مانند افراد

 

سالمندانی که این مشکلات جسمی و روانی برایشان پیش آمده ولی به شرط تصویب و تایید توسط کمیسیون پزشکی سازمان بهزیستی آن ها هم معلول هستند. این ماده در ادامه اشاره به این مورد داشته است که نگهداری این افراد چه روزانه باشد چه شبانه و چه شبانه روزی باز هم شامل معافیت می‌شود.

 

خدمات آموزشی و پزشکی هم مشمول این معافیت خواهد بود و همچنین اگر ارائه خدمات داخل مرکز باشد یا در محل زندگی آن اشخاص باشد آن ها همه جزء دایره فعالیت های مذکور هستند و میتوانند از معافیت استفاده کنند.

 

در خصوص درآمد باشگاه ها و موسسات ورزشی ما 2 شرط مهم داریم:

 

از وزارت ورزش و جوانان  مجوز داشته باشند و فعالیت های صرفا ورزشی آنها مشمول این معافیت می‌شود.

 

حال فعالیت های صرفا ورزشی شامل چیست؟

 

درآمد باشگاه ها از محل تبلیغات نقل و انتقال یا معاوظه ورزشکار، فروش لوازم متضمن، نام یا مشخصات باشگاه یا موسسات ورزشی و همچنین کمک هایی که از دولت دریافت میکنند برای انجام این امور ورزشی این موارد همگی جزء فعالیت های ورزشی است و میتوانند از معافیت آن استفاده بکنند.

اگر مجوز نداشته باشند یا سایر فعالیت هایی که در مجوزشان نیامده باشد انجام بدهند بایستی بابت آن مالیات را پرداخت بکنند و همچنین در ادامه می‌گوید درآمد فدراسیون های بین المللی و فدراسیون های ورزشی و کمیته ملی المپیک بابت برگزاری رویداد های آموزشی داخل کشور خودمان مشمول این معافیت و نرخ صفر خواهد شد.

 

منبع: شرکت حسابداری کاوش گویا ارقام

آدرس ........................

 

 

 


آدرس: تهران - خیابان ولیعصر - بالاتر از بهشتی - بالاتر از رستوران نایب - پلاک 2224 - برج سرو ساعی - طبقه یازدهم - واحد 1106

تلفن همراه:
برای تماس روی شماره های زیر
کلیک کنید

09127362770

09386209696

09033683444


تلفن ثابت:

برای تماس روی شماره های زیر کلیک کنید

021-88552948

021-88729845


 

 

تلگرام

 

 

فیسبوک

 

 

آپارات

 

 

یوتیوب

   

© 2024 Kavosh Gooya Argham .  All rights reserved.