×

  خدمات مالی حسابداری حسابرسی

 

free space

free space

فوت قبل از بازنشستگی و تاثیرش بر حق بیمه

فوت بیمه شده قبل از بازنشستگی چه تاثیری بر دریافت حق بیمه دارد؟

با وقوع فوت بیمه شده قبل از بازنشستگی قانون گذار، شرایط ویژه ای برای دریافت بیمه توسط بازماندگان متوفی در نظر گرفته است. در ماده 80 قانون تامین اجتماعی حالت های مختلفی برای دریافت بیمه بیان شده از جمله:

 

 الف) در صورتی که شخص متوفی بازنشسته شده و بیمه داشته باشد.

 

ب) در صورتی که شخص متوفی بیمه بوده و دچار از کار افتادگی کلی شده و در نتیجه آن مستمری بگیر باشد.

 

ج) فرد بیمه شده در ده سال آخر حیات خود حداقل بیمه یک سال کار را پرداخته باشد، مشروط به اینکه در آخرین سال حیات 90 روز بیمه را پرداخت کرده باشد.

 

در قانون آمده است در صورتی که شخص شرایط گفته شده را نداشته باشد، اما حداقل بیست سال، یا بین ده تا بیست سال، یا یک تا ده سال سابقه پرداخت بیمه را داشته باشد، می تواند حق بیمه دریافت نماید.

 

نکته دیگری که درباره فوت بیمه شده قبل از بازنشستگی وجود دارد آن است که چنانچه بیمه شده در اثر حوادث ناشی از کار یا بیماری مربوط به حرفه خود فوت کرده باشد، بازماندگان وی حق دریافت مستمری را خواهند داشت.

 

 

بیمه فرد فوت شده چگونه به بازماندگان تعلق می گیرد؟

 

قانون‌گذار ضمن پیش بینی دریافت مستمری توسط بازماندگان در شرایط فوت بیمه شده قبل از بازنشستگی، نحوه دریافت آن را برای بازماندگان مشخص کرده است. در ماده 83 قانون تامین اجتماعی آمده است که:

سهم مستمری هر یک از بازماندگان بیمه شده متوفی به شرح زیر می‌باشد:

 

۱- میزان مستمری همسر بیمه شده متوفی معادل پنجاه درصد مستمری استحقاقی بیمه شده است و در صورتی که بیمه شده مرد دارای چند ‌همسر دائم باشد مستمری به تساوی بین آنان تقسیم خواهد شد.

 

۲- میزان مستمری هر فرزند بیمه شده متوفی معادل بیست و پنج درصد مستمری استحقاقی بیمه شده می‌باشد و در صورتی که پدر و مادر را از‌دست داده باشد مستمری او دو برابر میزان مذکور خواهد بود.

 

۳- میزان مستمری هر یک از پدر و مادر بیمه شده متوفی معادل بیست درصد مستمری استحقاقی بیمه شده باشد.

 

همانطور که ملاحظه می شود قانون‌گذار با وقوع فوت بیمه شده قبل از بازنشستگی درصد های مختلفی برای بستگان و خویشاوندان متوفی در نظر گرفته است که با توجه به میزان حق بیمه پرداخت شده به ایشان تعلق می گیرد.

 

منبع: شرکت حسابداری کاوش گویا ارقام

آدرس ........................


آدرس: تهران - خیابان ولیعصر - بالاتر از بهشتی - بالاتر از رستوران نایب - پلاک 2224 - برج سرو ساعی - طبقه یازدهم - واحد 1106

تلفن همراه:
برای تماس روی شماره های زیر
کلیک کنید

09127362770

09386209696

09033683444


تلفن ثابت:

برای تماس روی شماره های زیر کلیک کنید

021-88552948

021-88729845


 

 

تلگرام

 

 

فیسبوک

 

 

آپارات

 

 

یوتیوب

   

© 2021 Kavosh Gooya Argham .  All rights reserved.