×

  خدمات مالی حسابداری حسابرسی

 

free space

free space

سه شرط اساسی برای پذیرش هزینه های قابل قبول موضوع ماده ۱۴۷ ق.م.م

سه شرط اساسی برای پذیرش هزینه های قابل قبول موضوع ماده ۱۴۷ ق.م.م توسط ممیز مالیاتی به شرح زیر است:

1- هزینه باید در حدود متعارف متکی به مدرک باشد.

در بند ۲ ماده ۹۷ قانون مالیات­های مستقیم آمده است اگر اسناد هزینه ارائه نشود هزینه قابل قبول نیست(یعنی دفاتر رد نمی شود و فقط هزینه برگشت داده می شود) و اگر اسناد مربوط به درآمد ارائه نشود این قسمت از درآمد از طریق علی ­الرأس تشخیص می­شود.

 ولی هر هزینه ­ای که مدرک نداشت لزوماً غیر قابل قبول نیست. باید در حد متعارف متکی به مدرک باشد. اگر طبق عرف محل، مدرکی در کار نباشد شما می­توانید قبول کنید. برای مثال، ساختمانی ساخته شده است که مصالح آن سیمان، ماسه، آجر، گچ و تیرآهن است. ممکن است در آن محلی که شما رسیدگی می­کنید تهیه مدرک میسر نباشد؛ مثلاً‌ ماسه­ اش در بیابان خریداری شده باشد. در بخش کشاورزی کسی می­ آید از باغبانی محصولی را برای کارخانه ­اش می­ خرد. این باغبان نه فاکتوری دارد نه مدرکی و نه اسنادی. شما باید این را قبول کنید چون عرف محل است. یا مثلا کرایه تاکسی، خرید نان و مانند آن که معمولا در عرف فاکتور و صورتحسابی بابت آن صادر نمی شود.

۲- هزینه باید مربوط به فعالیت مؤسسه باشد.

بنابراین هر هزینه­ای که ارتباط مستقیم با فعالیت مؤسسه نداشته باشد قابل قبول نیست.

۳- تاریخ انجام هزینه مربوط به سال مورد رسیدگی باشد، اما دو استثنا در این مورد داریم که عبارتند از:

الف) اگر تاریخ هزینه در سالی نباشد که شما رسیدگی می­کنید یعنی هزینه­ ای انجام شده که هنوز سند و مدرک ندارد، اگر برایش ذخیره گرفته شود قابل قبول است؛ مثل هزینه آب، برق و تلفن که تا آخر سال مدارکش نرسیده باشد یا ذخیره مزایای پایان خدمت کارکنان یا ذخیره حقوق و دستمزد.

ب) بخش دوم هزینه مربوط به سال­های گذشته است که در سال جاری تحقق پیدا می­کند. فرض کنید کالایی از گمرک ترخیص می­شود؛ دو سال بعد از گمرک نامه می­آید که ارزیاب ما اشتباه کرده است. این کالا مشمول تعرفه ۱۷ و حقوق گمرکی آن ۳۰ درصد است، اما ارزیاب اشتباه کرده و حقوق آن را ۲۰ درصد محاسبه کرده است. این هزینه درست است که مربوط به سال­های گذشته است ولی در امسال واقع شده است؛ این هم به عنوان هزینه قابل قبول پذیرفته می­شود.

 

منبع: شرکت حسابداری کاوش گویا ارقام

آدرس ........................


آدرس: تهران - خیابان ولیعصر - بالاتر از بهشتی - بالاتر از رستوران نایب - پلاک 2224 - برج سرو ساعی - طبقه یازدهم - واحد 1106

تلفن همراه:
برای تماس روی شماره های زیر
کلیک کنید

09127362770

09386209696

09033683444


تلفن ثابت:

برای تماس روی شماره های زیر کلیک کنید

021-88552948

021-88729845


 

 

تلگرام

 

 

فیسبوک

 

 

آپارات

 

 

یوتیوب

   

© 2021 Kavosh Gooya Argham .  All rights reserved.