×

  خدمات مالی حسابداری حسابرسی

 

free space

free space

در گزارش فصلی چه مواردی را باید ارسال کنیم و چه مواردی را نباید ارسال کنیم؟

چه مواردی را باید در گزارش فصلی ارسال کنیم و چه مواردی را نیاز نیست ارسال کنیم؟

در ارسال گزارش فصلی بحث ما ارسال معاملات است. ما اول از همه برای پاسخ به این سوال باید تفاوت بین معامله و رویداد مالی را بدانیم. رویداد مالی به این معنی است که هر اتفاقی که بر وضعیت و صورت های مالی شرکت ما تاثیر گذار است به عنوان مثال هزینه استهلاک.

 

هزینه استهلاک برای شرکت یک نوع هزینه به حساب می‌آید و در ترازنامه در صورت سود و زیان ما تاثیر گذار است اما هزینه استهلاک و اتفاق افتادن این استهلاک برای شرکت معامله به حساب نمی‌آید ولی به عنوان یک رویداد مالی محسوب می‌شود یا یک مورد دیگر ما از حساب صندوق یک پولی را برداشت می‌کنیم به حساب بانکی شرکت واریز می‌کنیم این هم یک نوع رویداد مالی محسوب می‌شود اما باز هم معامله نیست.

 

حال باید به معنی خود معامله بپردازیم و با ماهیت آن بیشتر آشنا شوید. در ماده 1 آیین‌نامه اجرایی تبصره 3 ماده 169 معامله را تعریف می‌کند. می‌گوید هر گونه خرید و فروش کالا دارایی و یا خدمات که باعث می‌شود هزینه یا درآمد اتفاق بیفتد به آن معامله می‌گوییم.

 

این موضوع هم حائز اهمیت نیست که مبلغ آن چقدر است یا در مقابل اشخاص حقیقی یا حقوقی اتفاق می افتد. به همه این موارد گفته شده معامله می‌گوییم.

به شکل دیگری بخواهیم توضیح دهیم میتوان گفت همه معاملات یک نوع رویداد مالی هستند اما همه رویداد های مالی لزوما معامله نیستند. خرید و فروش، درآمد هزینه این موارد همه علاوه بر اینکه معامله هستند یک نوع رویداد مالی هم به حساب می‌آیند. اما مواردی مانند استهلاک یا جا‌بجایی پول در حساب های بانکی ما رویداد مالی هستند ولی معامله نیستند.

این مطالب گفته شد که به این دیدگاه برسید که در گزارش فصلی ما باید معاملات را ارسال کنیم نه رویداد های مالی را. همه معاملاتی که طی یک فصل داریم را باید در گزارش فصلی ارسال کنیم. در خود همین معاملات یک سری موارد را خود قانون گذار از ارسال معاف کرده است.

مواردی که در ماده 13 آیین‌نامه اجرایی تبصره 3 ماده 169 به آنها اشاره کرده مانند هزینه حقوق و دستمزدی که در لیست ماهانه حقوق می‌آوریم مانند حقوق و عوارض گمرکی و مالیات هایی مانند حق تمبر.

 

ماده 13 - موارد زیر مشمول ارسال فهرست معاملات نمی‌باشند:

 

  • خرید و فروش و سود و کارمزد اوراق بهادار

 

  • خرید و فروش سهام و سهم الشرکه و حق تقدم سهام یا سهم الشرکه

 

  • سود و کارمزد و جریمههای بانکها، صندوق تعاون، صندوقهای حمایت از توسعه بخش کشاورزی، موسسات اعتباری غیربانکی مجاز و صندوقهای قرضالحسنه

 

  • سود سهام و سهم الشرکه

 

  • حـق عـضویت اعضاء مجامع حرفهای، احزاب و انجـمنها وتشکـلهای غـیردولتی دارای مـجوز از مـراجـع ذی صلاح

 

  • کمکها، جوائز و هدایای بلاعوض

 

  • مبالغی که تحت عناوین جریمه یا خسارت، انواع عوارض و مالیات (به استثناء مالیات و عوارض قانون مالیات بر ارزش افزوده) حق ثبت، حق تمبر، حقوق گمرکی و موارد مشابه، به دستگاههای اجرایی پرداخت میگردد.

 

  • حقوق و دستمزد پرداختی موضوع فصل سوم از باب سوم قانون مالیاتهای مستقیم.

 

  • وجوه پرداختی بابت حق نگهداری (شارژ) ساختمان محل فعالیت و آبونمانهای پرداختی.

 

همه این مواردی که در ماده 13 ذکر شده نیازی به ارسال ندارند بنابراین الان جواب این سوال را می‌دانیم که چه مواردی را باید در گزارش فصلی ارسال کنیم.

کلیه‌ معاملات اعم از هزینه، درآمد، خرید، فروش، کالا یا دارایی منهای آن مواردی که در ماده 13 به آن اشاره کرده است.

بنابراین نسبت به هر گزینه‌ای که شک در ارسال آن دارید در مرحله اول تایید معامله بودن آن و در مرحله بعد معاف یا غیر معاف بودن آن طبق ماده 13.

 

منبع: شرکت حسابداری کاوش گویا ارقام

آدرس ........................


آدرس: تهران - خیابان ولیعصر - بالاتر از بهشتی - بالاتر از رستوران نایب - پلاک 2224 - برج سرو ساعی - طبقه یازدهم - واحد 1106

تلفن همراه:
برای تماس روی شماره های زیر
کلیک کنید

09127362770

09386209696

09033683444


تلفن ثابت:

برای تماس روی شماره های زیر کلیک کنید

021-88552948

021-88729845


 

 

تلگرام

 

 

فیسبوک

 

 

آپارات

 

 

یوتیوب

   

© 2021 Kavosh Gooya Argham .  All rights reserved.