×

  خدمات مالی حسابداری حسابرسی

 

free space

free space

حکایت مالیات علی الراس و کفش های میرزا نوروز

داستان کفش های میرزا نوروز را کماکان همه میدانند، کفش های پر از وصله و پینه که برای صاحبش پر دردسر بود و در نهایت سوزانده شد.

حکایت این است :

قانون مالیات های مستقیم ایران که آخرین بار در سال 1380 اصلاح شده بود پس از بازنگری سرانجام در تاریخ 31/04/1394 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. در کمتر از دو ماه قانون مزبور به تائید شورای نگهبان و سپس توسط رئیس مجلس شورای اسلامی به رئیس جمهور و توسط رئیس جمهور به وزیر امور اقتصادی و دارائی ابلاغ گردید. سرانجام، قانون اصلاح قانون مالیات های مستقیم ایران در تاریخ ۲۹/۵/۱۳۹۴ (کمتر از دو ماه) در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران منتشر شد.

 

یکی از موضوعاتی که در قانون جدید حذف شد، محاسبه مالیات از طریق علی الراس است، موضوع تشخیص مالیات علی الراس و جدول ضرایب علی الراس در مواد 97، ۹۸، ۱۵۲، ۱۵۳، ۱۵۴ و ۲۷۱ قانون مالیات های مستقیم مصوب سال 1380 عنوان شده بود که در قانون جدید، متن ماده 97 اصلاح و سایر مواد فوق الذکر حذف شد. اصلی ترین دلیل حذف مواد مالیاتی مربوط به موضوع محاسبه و تشخیص مالیات بصورت علی الراس ، تکریم مودیان مالیاتی و نیز راه اندازی طرح جامع مالیاتی به‌عنوان کلیدی‌ترین محور اصلاح نظام مالیاتی و بزرگ‌ترین پروژه فناوری اطلاعات در حوزه اقتصادی است . طرحی که یک تغییر رفتار مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات است و تمام ارکان سازمان امور مالیاتی کشور شامل ساختار، فرایندها، تغییر قوانین و مقررات، فناوری و منابع انسانی را در برمی‌گیرد .

 

از آنجائیکه رویکرد هوشمند سازی و مکانیزه کردن روش‌های رسیدگی، تشخیص، حسابرسی و وصول مالیات (مالیات الکترونیکی)، نیازمند گذشت زمان است، قانونگذار در تبصره ذیل ماده 97 قانون مالیات های مستقیم مصوب 31تیر ماه 1394 چنین عنوان نموده است که : سازمان امور مالیاتی کشور موظف است حداکثر ظرف مدت سه سال از ابلاغ این قانون ، بانک اطلاعاتی مربوط به نظام جامع مالیاتی را در سراسر کشور مستقر و فعال نماید. در طی این مدت، در ادارات مالیاتی که نظام جامع مالیاتی به صورت کامل به اجرا در نیامده است ، مواد (97)،(98)،(152)،(153)،(154)و(271) قانون مالیات های مستقیم مصوب سال 1380 مجری خواهد بود.

 

اکنون بیش از سه سال از تاریخ ابلاغ قانون جدید گذشته اما همچنان شاهد اجرای موادی که در تبصره ذیل ماده 97 برای مدت سه سال مجری گردیده بود هستیم و همچنان برگزاری جلسات هیات‌های موضوع بند ۳ ماده ۹۷و موضوع رد دفاتر مودیان و تشخیص مالیات به‌طور علی الراس توسط  سازمان امور مالیاتی انجام میپذید.. متاسفانه همچنان برخی از مواد قانون مالیات های مستقیم که همچون کفش های میرزا نوروز پر دردسر و ناکارآمد است، برای محاسبه و تشخیص مالیات بجای طرح جامع مالیاتی مجری است.

 

از آنجائیکه مودیانی که نحوه محاسبه مالیات آنان از طریق علی الراس و با استناد به جدول ضرایب محاسبه میشود میتوانند علاوه بر طی مراحل اعتراض در هیئت های مالیاتی، در شعب دیوان عدالت اداری نیز در مقام معترض حاضر شوند و از آنجائیکه اصلی ترین دلیل راه اندازی طرح جامع مالیاتی تکریم مودیان مالیاتی و جلوگیری از اتلاف وقت و هزینه برای مودیان و سازمان امور مالیاتی است ، امیدوارم اگر طرح جامع مالیاتی کشور تا کنون راه اندازی نشده است،هرچه زود تر بطور کامل راه اندازی و اگر بطور کامل راه اندازی شده است، بطور کامل مورد بهره برداری قرار گیرد و دیگر از مواد منسوخ شده قانون که همچون کفش های میزا نوروز است، استفاده نشود.

 

منبع: شرکت حسابداری کاوش گویا ارقام

آدرس ........................


آدرس: تهران - خیابان ولیعصر - بالاتر از بهشتی - بالاتر از رستوران نایب - پلاک 2224 - برج سرو ساعی - طبقه یازدهم - واحد 1106

تلفن همراه:
برای تماس روی شماره های زیر
کلیک کنید

09127362770

09386209696

09033683444


تلفن ثابت:

برای تماس روی شماره های زیر کلیک کنید

021-88552948

021-88729845


 

 

تلگرام

 

 

فیسبوک

 

 

آپارات

 

 

یوتیوب

   

© 2024 Kavosh Gooya Argham .  All rights reserved.