×

  خدمات مالی حسابداری حسابرسی

 

free space

free space

تعریف دموراژ و دیسپچ به ساده ترین شکل ممکن

صادرات و واردات کالا یکی از راه‌های درامدزایی برای کشورها به شمار می‌آید. صادرات و واردات قانونی در کشورهای مختلف از طریق گمرک انجام می‌گیرد، به همین خاطر دارای قواعد و مقررات خاصی است که شرکت‌های بازرگانی باید از آن پیروی کنند. در ادامه به این قواعد و مقررات می‌پردازیم.

 

  • دموراژ چیست؟

 

زمانی که شما کالایی را خریداری میکنید برای حمل کالا توسط کشتی نیاز به کانتینر دارید. شرکت کشتیرانی که قصد حمل کالای شما را دارد کالاهای شما را درون کانتینر قرار میدهد.

این کانتینر به صورت اجاره ای در اختیار شماست و به محض تخلیه ی کالا باید آن را عودت دهید.

حال با توجه به قراردادی که بین شما و شرکت حامل منعقد شده است اصولا یک بازه ی زمانی در ان وضع میشود ( فری تایم) که ممکن است ۱۰ ۲۱ ۱۴ روزه و یا در بازه های زمانی دیگری تعیین شود.

اگر پس از دریافت قبض انبار قبل از پایان این بازه‌ی زمانی کانتینر را تخلیه و عودت دهید جریمه ای شامل شما نمیشود اما به محض اتمام این مدت زمان جریمه ی شما  به صورت روز شمار شروع میشود.

 

  • دونوع دموراژ داریم: ریالی دلاری

 

در واقع دموراژ جریمه دیرکرد عودت کانتینر است که توسط صاحب کالا باید پرداخت شود.

در ابتدا از این اصطلاح برای محاسبه معطلی کشتی ها استفاده می شد.

به معنی خسارت معطلی کانتینر نیز می باشد و دقیقاً معنی متضاد دیسپچ را دارد.

 

 

 

  • دیسپچ به چه معناست؟

 

کانتینر زمانی که زودتر از مدت تعیین شده در قرارداد، تخلیه بار را انجام داده و عودت داده شود دیسپچ اتفاق می‌افتد.

 

  • هزینه های دموراژ برچه اساسی محاسبه می شود؟

 

هزینه های دموراژ به صورت روز شمار محاسبه می شود و بستگی به ابعاد و نوع کانتینر دارد برای مثال: هزینه ی دموراژ یک کانتینر یخچال دار بیش تر از یک کانتینر معمولی است همچنین هزینه های دموراژ در شرکت های حمل و نقل با یکدیگر متفاوت است همچنین به محض این که مدت زمان فری تایم تمام شود محاسبه ی هزینه های دموراژی شروع می شود.

 

 

  • از دلایل و علل افزایش هزینه های دموراژی می توان به دلایل زیر اشاره کرد:

 

ایجاد اختلافاتی بین شرکت حمل و نقل و صاحب کالا

صاحب کالا برای ترخیص کالا به مشکلات مالی برخورد کرده

آگاهی نداشتن صاحب کالا از هزینه های دموراژی

ایجاد مشکل در سند ها و مدارک مربوط به ترخیص کالا

زمان ترخیص کالا به طول انجامیده است.

به طول انجامیدن بازرسی های کانتینر و بازرسی توسط افراد مختلف

 

 

 

  • چگونه می توان از به وجود آمدن دموراژ و خسارات جلوگیری کرد؟

 

استفاده از شرکتهای ترخیص کار در صورت نداشتن تجربه برای سرعت بخشیدن به کار و دوری از هزینه های اضافی

تخصیص زمان بیشتر به صورت رایگان برای تهیه مدارک ترخیص هنگام عقد قرارداد

دریافت نمونه محصول قبل از سفارش اصلی خرید

انتخاب مسیر و بندر مناسب با توجه به شرایط فروش محصول و محل تحویل بار

استفاده از شرکت های باربری حرفه ای برای جلوگیری از آسیب دیدن کالا و رسیدن به موقع آن برای تخلیه بار

استفاده از باربری هایی که برای حمل کانتینر در قرارداد خود مدت زمان فری تایم بالا تری دارند.

خواندن با دقت بندهای موجود در بارنامه برای جلوگیری از اشتباه

انجام مراحل ترخیص کالا قبل از رسیدن بار به مقصد برای اتلاف وقت کمتر

تسریع امور و عودت کانتینر در اولین فرصت

اطمینان از رسیدن کانتینر و ثبت شدن تاریخ دقیق تحویل آن به مبدا

 

  • نکات مالیاتی مربوط به دموراژ چیست؟

 

بخشنامه شماره 96/97/200 مورخ 13/6/1397 در رابطه با این موضوع صحبت کرده است.

هزینه دموراژ برای پرداخت کننده هزینه قابل قبول مالیاتی است البته برای اینکه این هزینه قابل قبول باشد باید سایر شروط را هم رعایت بکنیم.

در هزینه های قابل قبول 2 نوع شرط داریم:

1- شروط شکلی

2- شروط محتوایی

 حال این مجوز این است که این هزینه قابل قبول است ولی سایر شروط را هم باید داشته باشد برای مثال اگر مبلغ بالای 5 میلیون تومان است پرداخت حتما از سیستم بانکی باشد.

در قسمت دیگری از این بخشنامه آمده است که این هزینه برای پرداخت کننده قابل قبول است و طبیعتا در‌آمد محسوب می‌شود.

درآمد مشمول مالیات برای کسی که هزینه را می‌گیرد (دریافت کننده) درآمد مشمول مالیات محسوب می‌شود و اگر شخص حقوقی باشد مطابق ماده 105، 25% نرخ مالیات و اگر شخص حقیقی باشد طبق ماده 131، 15% تا 25% نرخ مالیات آن می‌باشد.

در مبحث ارزش افزوده دموراژ و هزینه دموراژ مشمول مالیات ارزش افزوده است به شرط اینکه فقط در داخل ایران باشد. یعنی اگر این هزینه دموراژ بابت توقف در چین، ترکیه یا هر کشور دیگه ای باشد به جزء ایران مشمول این مبحث نمی‌باشد به این دلیل که در مبانی ارزش افزوده گفته شده که محل ارائه خدمت و عرضه کالا حتما باید داخل ایران باشد تا ارزش افزوده به آن تعلیق بگیرد.

اگر محل ارائه آن خدمت یا محل توقف (محلی که این خسارت معطلی رخ میدهد) خارج از کشور باشد دیگر ارزش افزوده ندارد ولی اگر داخل کشور باشد مشمول مالیات بر ارزش افزوده خواهد بود.

 

منبع: شرکت حسابداری کاوش گویا ارقام

آدرس ........................


آدرس: تهران - خیابان ولیعصر - بالاتر از بهشتی - بالاتر از رستوران نایب - پلاک 2224 - برج سرو ساعی - طبقه یازدهم - واحد 1106

تلفن همراه:
برای تماس روی شماره های زیر
کلیک کنید

09127362770

09386209696

09033683444


تلفن ثابت:

برای تماس روی شماره های زیر کلیک کنید

021-88552948

021-88729845


 

 

تلگرام

 

 

فیسبوک

 

 

آپارات

 

 

یوتیوب

   

© 2021 Kavosh Gooya Argham .  All rights reserved.