×

  خدمات مالی حسابداری حسابرسی

 

free space

free space

بخشنامه جدید بانک مرکزی برای سقف گردش مالی

بر این اساس از این پس هر فرد فاقد شغل اگر بیش از پانصد میلیون تومان گردش مالی در سال داشته باشد، ممکن است با مسدود شدن حساب خود روبه‌رو شود.

سوال مهم اینجاست که از نظر بانک مرکزی کدام افراد فاقد شغل محسوب می‌شوند؟ بخشنامه ابلاغی صراحت دارد که شخص حقیقی فاقد شغل به شخصی اطلاق می‌شود که اشتغال ندارد و وضعیت اطلاعات شغلی خود را تحت یکی از عناوین اظهار داشته است، بازنشسته، مستمری بگیر و بیکار.

 

  • سقف گردش مالی بازنشسته:

تمام افرادی که به خاطر به پایان رسیدن دوران خدمت یا از کارافتادگی از صندوق‌های بازنشستگی کشوری و تامین اجتماعی حقوق بازنشستگی دریافت می‌کنند.

 

  • سقف گردش مالی مستمری‌بگیر:

همه افرادی که حقوق مستمری همسر یا پدرشان را از ارگان‌های دولتی یا تامین اجتماعی می‌گیرند. همین‌طور کسانی که از بهزیستی یا کمیته امداد امام خمینی کمک‌هزینه دریافت می‌کنند هم مستمری‌بگیر به حساب می‌آیند.

 

  • سقف گردش مالی بیکار:

افراد فاقد شغل، دانش‌آموزان، دانشجویان، بانوان خانه‌دار و کسانی که بیمه بیکاری می‌گیرند و نیز اشخاص حقیقی خارجی دارای اجازه اقامت معتبر که فاقد مجوز فعالیت در کشور هستند جزو دسته بیکاران محسوب می‌شوند.

 

شخص حقوقی غیرفعال نیز شخصی است که به مدت ۵ سال بدون فعالیت اقتصادی بوده و از طریق پایگاه اطلاعات هویتی اشخاص ایرانی به عنوان غیرفعال مالیاتی به موسسات اعتباری معرفی می‌شود.

در این راستا حد مجاز فعالیت مورد انتظار بانکی برای افراد بازنشسته دو میلیارد تومان در سال، حد مجاز فعالیت بانکی مورد انتظار برای مستمری بگیر یک میلیارد تومان و برای بیکار و غیرفعال پانصد میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

 

سود بانکی، درآمد ناشی از بورس، گردش حساب بین بانکی خود فرد، گردش حساب ناشی از دریافت وام و تراکنش‌های مربوط به دریافت طلب یا پرداخت بدهی، تراکنش ناشی از دریافت و پرداخت دستمزد، اجاره یا سایر منابع درآمدی، گردش مالی ناشی از درآمد حاصل از کشاورزی، گردش مالی ناشی از ارث، وقف، نذر و حبس، واریزی بابت هزینههای عمومی و روزمره زندگی، درآمدهایی که هنگام معامله مالیات آن پرداخت شود و درآمدهای زیر ۱۵ میلیون تومان که مستندات آن در دسترس نباشد و برداشت‌های شخصی از حساب شرکتی مستند قابل اتکا تلقی می‌شوند.

 

در این بخشنامه پیش‌بینی شده است در صورتی که سطح فعالیت مورد انتظار اشخاص حقیقی فاقد شغل به دلیل وجود درآمدهای غیرشغلی مستمر مانند دریافت اجاره از املاک یا سود دریافتی از سپردههای بانکی و... بیش از حد مجاز سطح فعالیت مورد انتظار مذکور اعلام شده باشد، موسسه اعتباری در هر مورد باید پس از دریافت اسناد مثبته دال بر وجود درآمدهای غیرشغلی مستمر در همان سال شمسی و به نام شخص مزبور، مراتب را پس از تایید واحد رعایت قوانین و مقررات موسسه اعتباری به بانک مرکزی اعلام نماید.

 

  • مالیات گردش حساب بالای 5 میلیارد تومان چگونه است؟

بر اساس بخشنامه مالیات گردش بانکی در صورتی که حسابی بیشتر از 5 میلیارد تومان گردش داشته باشد به عنوان یک حساب مشکوک تلقی می‌شود و باید توسط سازمان امور مالیاتی کشور مورد بررسی قرار گیرد و اگر فرد نتوانست دلایل مستحکم برای این گردش مالی ارائه دهد مشمول مالیات بر گردش حساب خواهد شد.

 

منبع: شرکت حسابداری کاوش گویا ارقام

 

آدرس ........................


آدرس: تهران - خیابان ولیعصر - بالاتر از بهشتی - بالاتر از رستوران نایب - پلاک 2224 - برج سرو ساعی - طبقه یازدهم - واحد 1106

تلفن همراه:
برای تماس روی شماره های زیر
کلیک کنید

09127362770

09386209696

09033683444


تلفن ثابت:

برای تماس روی شماره های زیر کلیک کنید

021-88552948

021-88729845


 

 

تلگرام

 

 

فیسبوک

 

 

آپارات

 

 

یوتیوب

   

© 2021 Kavosh Gooya Argham .  All rights reserved.